м. Жовква.UA
ЗАТВЕРДЖЕНО:
Правлінням Міжгалузевої Асоціації з
розвитку систем теплопостачання «Укртеплокомуненерго»
Протокол № ____ від ___________
Дорожня карта
виходу із кризи теплопостачальних підприємств
Проблема
Основною проблемою теплопостачальних та теплогенеруючих організацій є постійно зростаюча заборгованість перед постачальником природного газу, за природний газ використаний для виробництва теплової та електричної енергії, надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води споживачам, зокрема населенню, і яка носить системний та довготривалий характер. Основною причиною формування такої заборгованості , були і є економічно необґрунтовані тарифи на теплову енергію, які протягом останніх років встановлювалися підприємствам теплопостачання НКРЕКП та окремими ОМС, недоліки законодавства та низька платоспроможність населення, спричинена низьким рівнем доходів та складною, занадто законтрольованою процедурою нарахування пільг та субсидій.
При цьому тривала криза неплатежів населення за опалення та спожиту гарячу воду, а також занижені тарифи на теплову енергію встановлені для теплопостачальних та теплогенеруючих організацій протягом останніх п’яти років призвели до неможливості своєчасно розраховуватись теплопостачальним підприємствам з постачальником природного газу. Це призвело до численних судових спорів за позовами постачальників природного газу до підприємств щодо стягнення заборгованості та додаткового нарахування неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних.
На даний час, проблема розрахунків теплопостачальних та теплогенеруючих підприємств за спожитий ними природний газ задля забезпечення потреб населення зайшла у глухий кут. Тарифи на теплову енергію не переглядаються, борги накопичуються, а газопостачальні організації надсилають повідомлення про відключення від постачання газу теплопостачальним та теплогенеруючим підприємствам, мотивуючи таке рішення несвоєчасністю розрахунків. В результаті таких дій, кінцевий споживач, зокрема населення, не отримує протягом опалювального сезону якісної послуги централізованого опалення та постачання гарячої води.
Більше того, відмова газопостачальних підприємств від постачання природного газу теплопостачальним та теплогенеруючим організаціям, відмова від підписання з ними актів приймання-передачі фактично спожитого цими підприємствами ресурсу газу, призводить до штучного збільшення і без того величезної кредиторської заборгованості цих підприємств, шляхом підміни операцій з постачання газу на операції за наданих послуг балансування. Таким чином, вартість використаного підприємствами газу для потреб населення штучно збільшується втричі, що спричиняє підприємствам колосальні збитки, і як наслідок штрафні санкції, джерела покриття яких відсутні. Підприємства, в таких умовах, починають сплачувати нараховані штрафи, пені, інші нарахування тощо, не маючи можливості сплачувати поточне споживання.
За таких обставин, з метою оздоровлення фінансового стану підприємств теплопостачання, які одночасно є підприємствами критичної інфраструктури і життєзабезпечення, та в багатьох випадках бюджетоутворюючими підприємствами, недопущення зривів при підготовці до нового опалювального сезону 2021-2022 р.р., пропонується вжити заходи із внесення змін до діючого законодавства України, направлених на стабілізацію фінансово-економічного стану підприємств ТКЕ, зокрема в частині проведення списання їх заборгованості перед газопостачальними та газорозподільними підприємствами, встановлення мораторію на нарахування та стягнення з підприємств протягом 5 років штрафних та інших фінансових санкцій, перегляду розмірів відсоткових ставок штрафних та інших фінансових санкцій, які можуть застосовуватись до підприємств теплопостачання, з приведеннях їх до спів розмірних з тими, які підприємства можуть застосовувати до своїх боржників, а також встановити таким підприємствам економічно-обґрунтовані тарифи на теплову енергію.
Впровадження цих заходів матиме на меті своєчасність розрахунків таких підприємств за спожитий природний газ та його розподіл в майбутньому, своєчасність виплати заробітної плати, безаварійність та безперервність надання споживачам якісних послуг з опалення та гарячого водопостачання.
Масштабна загальнонаціональна проблема
Споживачі не отримують безперервних та якісних комунальних послуг, через неузгоджену політику державного регулювання (управління) з можливостями органів місцевого самоврядування, територіальних громад відповідати та утримувати об’єкти житлово-комунального господарства, зокрема через відсутність фінансового ресурсу у теплопостачальних підприємств на здійснення заходів з відновлення та модернізації основних засобів.
Неефективність та недолугість державного регулювання суб’єктів природних монополій призвела до відсутності фінансового ресурсу для проведення розрахунків за енергоносії та перекладання Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) відповідальності за наслідки такого регулювання на органи місцевого самоврядування (у 2017 році НКРЕКП було повернуто на місцевий рівень 207 підприємств ТКЕ, із значними обсягами збитків, кредиторської та дебіторської заборгованості, різниці в тарифах).
Негативна динаміка проблеми:
Значне зростання обсягів заборгованості підприємств ТКЕ :
Причини кризової ситуації, що має місце у галузі теплопостачання
Причина 1 – неефективне регулювання НКРЕКП та деяких органів місцевого самоврядування, використання застарілих методів тарифоутворення, несвоєчасний перегляд тарифів на теплову енергію, а також включення до них:
А. обсягів реалізації теплової енергії, які в рази перевищують фактичні обсяги реалізації теплової енергії ;
Б. відсотків понаднормативних втрат, значно менших від нормованих значень;
В. інших витрат у структурі собівартості, значення яких у грошовому виразі є недостатнім для забезпечення подальших розрахунків за них;
Г. нульових відсотків прибутків, і як наслідок затвердження міфічних інвестиційних програм з джерелом фінансування – Амортизаційні відрахування;
Д. використання амортизаційних відрахувань нарахованих на одну групу основних фондів для ремонту чи реконструкцію інших груп основних фондів (перехресне фінансування окремих робіт інвестиційних проектів), тощо.
Причина 2 – незадовільний фінансово-економічний стан підприємств ТКЕ, відсутність можливості необхідного фінансування усіх планових та аварійно-відновлювальних робіт мереж теплопостачання, котельного обладнання, транспортних витрат, тощо.
Причина 3 – інвестиційна непривабливість сфери централізованого теплопостачання (незадовільний технічний стан, зношеність основних фондів, висока енергоємність систем, високий рівень втрат та витрат тепла, застосування застарілих технологій);
Причина 4 – недостатнє виділення коштів органами місцевого самоврядування на заходи із забезпечення енергозбереження;
Причина 5 – недосконалість та неузгодженість діючого законодавства (Закон «Про житлово-комунальні послуги», антиковідні закони), що призвели до неможливості перегляду тарифів на теплову енергію та переходу на нові договірні відносини із споживачами. Як наслідок – застосування збиткових тарифів і зростання заборгованості за спожиті енергоресурси;
Причина 6 – відсутність довгострокового планування теплопостачання, зокрема відсутність затверджених Схем теплопостачання;
Причина 7 – низька обізнаність керівництва ОМС та споживачів щодо ключових елементів реформи сфери комунальних послуг.
Показники результативності
Завдання
Напрями виходу із кризи
Шляхи вирішення проблем теплопостачальних підприємств
Розроблено :
Підприємстами Членами Асоціації
«Укртеплокомуненерго»
Підписано:
За дорученням підприємств Членів Асоціації
«Укртеплокомуненерго»,
Президент
Асоціації «Укртеплокомуненерго» А.Блащук